Liisa Pentti +Co ja Sirius Teatern valmistautuvat uuden teoksen ensi-iltaan

Liisa Pentti +Co:n ja Sirius Teaternin yhteistuotannon Petollinen Valo – ja Unohduksen Epidemia/Det bedrägliga Ljuset – och Glömskans Epidemi viimeinen harjoitusjakso on käynnissä. Teos saa ensi-iltansa 4.11. Teatteritalo Universumilla.

Liisa Pentti +Co:n studiolla Helsingin Hernesaaressa harjoitellaan kuukauden päästä kantaesitettävää teosta Petollinen Valo – ja Unohduksen Epidemia. Ryhmän taiteellinen johtaja Liisa Pentti seuraa kuuden tanssijan ja kolmen näyttelijän toimintaa tarkkaavaisena ja välillä kommentoiden. Etäisyys studiolta esityspaikalle Punavuoren Teatteritalo Universumiin on lyhyt, mutta valmiiseen teokseen on vielä jonkin matkaa kuljettavana.

On ollut jännittävää palata tauon jälkeen materiaaliin, jota työstimme keväällä kaksi kuukautta. Näin pitkä harjoitusjakso on teoksen kannalta tarpeellinen, materiaalia on valtavasti. Kaikki esiintyjät ovat uskaltautuneet tuntemattomille vesille työskentelymetodien suhteen ja haastavat itseään jatkuvasti. Teemme tänä formaattien aikakautena kokeellista tanssiteatteria, paino sanalla kokeellinen. On upeaa, että tanssiryhmällä on taloudellinen mahdollisuus pitkille prosesseille”, Pentti kertoo.

Teoksen työstäminen on merkinnyt myös vanhojen kaverusten paluuta yhteistyöhön. Pentti ja Sirius Teaternin perustajat Paul Olin ja Paul Holländer tutustuivat 90-luvun alkupuolella Pentin opettaessa Ruotsinkielisen näyttelijätyön laitoksella Teatterikorkeakoulussa.

“Liisa Pentti oli meidän liikunnan ope yli kolmekymmentä vuotta sitten Teakissa. Siihen aikaan olin aika ’pääkeskeinen’ ja analyyttinen ja mulle kehon oma logiikka, liike, muisti ja tällainen oli aivan uutta. Liisa avasi tämän oven ekana meikäläiselle ja se oli mahtava, uusi maailma joka avautui. Ja nyt ympyrä vähän niin kuin sulkeutuu. Makeeta”, Olin tunnelmoi.

Petollinen Valo – ja Unohduksen Epidemia on kokeellinen tanssiteatteriteos. Se perustuu taidehistorian professori Jonathan Craryn kirjassaan 24/7 (2013) esittämään ajatukseen nykyajasta joka suunnasta valaistuna, menneisyydettömänä ja aaveettomana tilana vailla suojaavia pimeyksiä.

Taiteellisina lähtökohtina ovat Pina Bauschin klassikkokoreografiat 1980 – ein Stück von Pina Bausch (1980) ja Walzer (1982). Näiltä jalansijoilta Petollinen valo nousee esiin ”aaveteatterina”: se perustuu hatarasti jo olemassa oleville esittävän taiteen muodoille ja ideoille, sille mitä on ollut olemassa kauan sitten. Yhdeksän esiintyjää antautuvat petolliselle valolle ja unohdukselle teoksessa, jonka keskiössä on ihmisenä olemisen monimerkityksellinen ristiriitaisuus, hurmio ja rakkaus.

Lisätietoja teoksesta löytyy kotisivuiltamme.

Pressilippuja voi tiedustella osoitteesta liput@universum.fi.

Haastattelupyynnöt: petteri@liisapentti.com / hanna@liisapentti.com

Kuva / Bild: Sari Antikainen

Liisa Pentti +Co och Sirius Teatern förbereder sig för premiären av sitt nya verk

Liisa Pentti +Co:s och Sirius Teaterns samproduktion Det bedrägliga Ljuset – och Glömskans Epidemi / Petollinen Valo – ja Unohduksen Epidemia är inne i sin sista repetitionsperiod. Verket får sin premiär 4 november på Teaterhuset Universum. 

På Liisa Pentti +Co:s studio på Ärtholmen, Helsingfors, repeteras Det bedrägliga Ljuset – och Glömskans Epidemi som har sin premiär om en månad. Gruppens konstnärliga ledare Liisa Pentti följer uppmärksamt de sex dansarnas och de tre skådespelarnas handlingar och ger kommentarer emellanåt. Avståndet mellan studion och föreställningslokalen Teaterhuset Universum i Helsingfors Rödbergen är kort, men det är fortfarande en bit kvar till det slutgiltiga verket.

”Det har varit spännande att efter uppehållet återvända till det material vi arbetat med i två månaders tid under våren. En lång repetitionsperiod är nödvändig för verket, det finns en enorm mängd material. Alla artister har gett sig ut på okänt vatten vad gäller arbetssätt och de utmanar sig själva hela tiden. I denna era av format gör vi experimentell dansteater, med betoning på ordet experimentell. Det är underbart att dansgruppen har ekonomisk möjlighet till långa processer”, berättar Pentti.

Arbetet med verket har även inneburit att gamla vänner kunnat återgå till samarbete. Pentti och Sirius Teaterns grundare Paul Olin och Paul Holländer träffades i början av 90-talet då Pentti undervisade på Teaterhögskolan.

Liisa Pentti var vår lärare i rörelse för över trettio år sedan på Teak. På den tiden var jag ganska ‘huvudcentrerad’ och analytisk och för mig var kroppens egen logik, rörelse, minne och sådant helt nytt. Liisa var den första som öppnade den dörren för mig och det var fantastiskt, en ny värld som öppnades. Och nu liksom sluter sig cirkeln. Häftigt.” säger Olin. 

Det bedrägliga Ljuset – och Glömskans Epidemi är ett experimentellt dansteaterverk. Föreställningen baserar sig på tanken som Jonathan Crary, professor i konsthistoria, presenterat i sin bok 24/7 (2013) om nutiden som ett från alla håll belyst utrymme med avsaknad av förflutet och utan mörkrets skydd.

Verkets utgångspunkter är Pina Bauschs klassiska koreografier 1980 – ein Stück von Pina Bausch (1980) och Walzer (1982). Med dessa som fotfäste stiger Det Bedrägliga Ljuset fram som en “fantomteater”: den baserar sig vagt på redan existerande konstformer och -ideologier, sådant som funnits sedan länge. Verket både projicerar det förflutna och skapar nytt baserat på detta. Nio artister ägnar sig till det bedrägliga ljuset och glömskan i ett verk, där de mångsidiga motsättningarna i att vara människa, extasen och kärleken står i centrum. 

Mer om verket på vår hemsida.

Pressbiljetter via biljetter@universum.fi.
Intervjuförfrågningar petteri@liisapentti.com / hanna@liisapentti.com 

UUTISET